När det lider mot Jul, så ska ingen behöva vara ensam!

Jag har tänkt på de där med religion väldigt mycke nu på sista tiden. De har väl mycket o göra med att jag nu jobbar i en kristen butik och att de är jul. För det hade ju aldrig vart så att vi ens hade firat jul om vi inte hade kristendomen i grunden. för det är jesus födelse som vi firar. vi firar hans födelsedag med att köpa en gran att pryda med diverse prylar i alla olika färger och med ljus och glitter. Vi sätter upp tomtar i vart enda hörn. och vi kastar pengar på varandra med en massa onödiga och nödvändiga saker. vi köper mat och gottar oss tills vi somnar på soffan av utmattning. Undra vad jesus egetligen hade sagt om han såg hur människor världen över firade hans födelsedag..

Min chef som äger butiken är über extremt kristen och nämner gud eller jesus i varje mening. näst intill iallafall. Hennes familj och några andra har ordnat en "fest" för de som inte har någon stans att ta vägen på julafton. för hon känner att det är så många som bara tänker på sig själva på julafton. och då menar hon såklart med att bara att se till att sin familj och nära vänner ska få en fin och minnesvärd dag. men då finns de även många som inte har någon att kunna få fira jesus födsel med. så dom har anordnat en festmåltid i "jesus-huset" där alla är välkommna, kristna eller ej är välkommna. all mat kommer att vara gratis, och det kommer att vara saker att underhållas med och dans. Och hon frågade då mig då hon tyckte lite smått synd om mig att jag skulle behöva sitta själv då. och undra ifall jag hade lust att vara där och hjälpa till med att laga mat och pynta upp lokalen. och min tanken var som så här, håll i er!!

Jag gick arbetslös i ca 3månader. från ingen stans så gick jag in på manpower och frågade hur jag kunde underlätta för mig att hitta ett jobb. då var jag så desperat att jag kunde tänka mig att lika gärna gå runt och plocka upp hundbajs på gatan om det skulle vara så. men jag sa att det jag helst ville jobba med var i butik och jobba med sälj-service. och hon på manpower berätta då om den här butiken. och jag kände bara att de va de stället jag skulle jobba på. så jag låg på som bara den, var enbart mig själv på intervjuen. och jag fick det jobbet! och jag trivs ju hur bra som helst med jobbet och min underbara kollega Marlene. så jag bara kände som så att de va en mening med att jag skulle hamna just på de här jobbet :)

den historien berättade jag då för min chef, och hennes enda svar var: " Men Hanna, det är ju GUD som har fört dig till oss, vi bad till GUD om att han skulle sända en sådan jente som du är, och nu sitter du här och vi är så tacksamma för att GUD hörde vår bön. Och vi är även tacksam för att du lyssnade på de GUD sa till dig, att få dig till oss. Men Hanna, kom ihåg en viktig sak, GUD ger lika fort som han tar, så var på din vakt och gör ditt bästa för att visa din tacksamhet till honom!"

Jag vart så paff över att gud hade kontaktat mig med att skicka mig till de här jobbet.. inte viste jag att han höll koll på en liten förvirrad svensk jente som sökte jobb haha. så jag nickade bara instämmande och log.

Men hur som helst, med gud inblandad i bilden eller inte så känner jag att de här är en helt fantastisk arbetsplats. hon kommer nu att ta 200kr varje måndad att köpa in bröd och frukt till mig som jag kan äta av för att jag inte ska få problem med min diabetes. dom är som en liten familj. och nu till romjulen (mellandagarna) så ska dom köpa ut mig från manpower så att jag ska få bli en äkta dollarosa jente. så allt löste sig till slut med dåliga arbetstimmar och sånt. Så den här julen kommer inte och att bli lik någon annan jag har firat tidigare, kommer att stå och laga julig mat till de behövande och kosa mig med dollarosa-familjen :) så många tunga stenar lossnade från mig när jag fick alla dessa goda besked!

(Herre gud) vilket långt inlägg de blev nu om kristendom och jobb :P

Massa med kramar från oslo Hanna. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0