Julafton

Klockan 10.00 öppnade jag butiken.. gick runt i cirklar där inne i 3 timmar. hade hela 2 kunder på hela dagen.. jag somna typ vid 3 på natten innan så jag va väldigt trött. och jag gick o fundera på om jag skulle strunta i dom planerna jag hade bestämt för kvällen.. men klockan 13.10 så kom elisabet ( hon som äger dollarosa) och hämta upp mig, och först så åkte vi förbi frälsningsarmen och lämna julklappar till dom, sen åkte vi dirket till jesus huset för att påbörja all matlagning. när vi kom dit så stod redan två stycken andra ungdomar och skala potatis. en tjej från lettland och en kille från england. och jag och elisabet satt i full gång. laga potatismos, pinnekött, kalkon, gulerotgratäng, köttekaker och två olika såser. jag gjorde även fruktsallad och vanlig sallad och thaziki. sen kom en över sprudlande glad tjej från LA som hette latscha. så vi 5 stod i köket från 13.30-18.00 och laga mat för alla som skulle komma. sen innan vi satte oss till bords så sjöng vi (dom) en sång och tackade gud för den goda maten vi skulle få äta. jag åt så mycke att jag fortfarande är mätt! en stund senare så gick jag och elisabet ner för att fixa till efterrätten. risecream med fruitcoctail. men jag va så mätt att jag höll mig till kaffet. efter de så dansade vi runt granen. fick sjunga enebärebuske på norska vilket var kul :) vi dansade och skrattade tills vi alla bara stod helt svettiga och skratta med varandra. Sen tyckte pastor anne att de kunde vara kul o veta att alla fick berätta vilka länder alla kom i från. vi var hela 13 olika nationer som firade jul tillsammans! och jag va den enda svensken. en kille från kina, en från LA, en från ukraina, en från lettland, en från bulgarien, en från enland osv. riktigt coolt.
efter de så koste vi oss, satt bara och mös tillsammans. kl 23 så kom en trubadur, och vi hade en form av gudstjänst, och sjöng lite sånger. har kommit fram till de att krista folk är fantastiska på att sjunga! vilka stämmor! va så mysigt att bara få lyssna på de. jag kunde ju tyvärr inte så många av sångerna dom sjöng, me tanke på att alla handla om gud typ. men vi avslöt kvällen med att sjunga herlig er jorden på norska. Inte hade jag någonsin kunnat tro att JAG skulle stå upp klockan 23.50 på julafton stå upp och sjunga härlig är jorden!

så det blev en sån otrolig kväll. jag kände mig så välkommen. och atomsfären var bara så varm och glad hela kvällen!

direkt när den unga pastorn kom, en ung norsk rödhårig kille med kavaj, converse, och blå jeans, gick han direkt fram till mig och gav mig en stor kram och sa till mig :" Hanna, jag vill tacka gud att han förde dig till oss idag, det är en ära för mig att få fira julafton och jesus födsel med dig!"
haha, jag skratta och log och tackade. Alla var så tacksamma för allt man gjorde. och de var faktist inte ens en sekund som jag kände mig ledsen, utanför eller längtade hem, från den sekunden jag satte min fot där. Vilket var otroligt skönt.

Och snälla elisabet då, hon hade handlat julklappar till mig! tydligen så har hon godkontakt med Bluberry, så jag fick en super snygg plånbok, en grön sjal och ett diadem från Burberry. ME LIKE!

nej men så att sammanfatta lite enkelt min julafton. Jag hade aldrig kunnat tro att jag skulle få fira en sån fantastisk julafton med helt främmande mäniskor. och utan min familj. Jag sitter fortfarande med ett leende på läpparna!

Fird i själen - frid i hemmet!

SÅ FRÅN MIG, TILL ER ALLA, EN RIKTIGT FIN JUL!

massor med kramar från oslo hanna.

Kommentarer
Postat av: Emilia

Låter som en fantastisk jul!! :)

2011-12-25 @ 19:51:08
URL: http://mimmilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0